Трактат за добрите дела – 9


НЕ УБИВАЙ

от Мартин Лутер

images

1. Страстта на гнева и на отмъщението са свързани с петата заповед, която казва: “Не убивай.” Тази заповед съдържа едно дело, което все пак включва и изразява множество пороци и което е наречено кротост. То е от два вида. Единият свети прекрасно и в него няма нищо прикрито. Него ние практикуваме към нашите приятели и към тези, които ни правят добро и ни дават наслада с притежания, чест и похвала или тези, които не ни засягат с думи или дела. Такава кротост имат и неразумните животни като лъвове и змии като и турците, евреите, мошениците, убийците и лошите жени. Всички те са добри и благи когато хората правят това, което те желаят или ги оставят на мира; и все пак има не малко, които измамени от подобна безполезна кротост, прикриват гнева си и го извиняват казвайки: “Аз наистина не бих се гневил ако ме оставят на мира.” Наистина, добри хора, така и злите духове също биха били кротки ако бяха оставени да вършат каквото желаят. Недоволството и отвращението ви обземат, за да могат да ви покажат колко пълни с гняв и нечестие сте, за да можете да бъдете наставени да се стремите към кротостта и да изгоните гнева.

Втората форма на кротост е напълно добра, която се показва към противниците и враговете, не им прави зло, не кълне нито проклина, не говори зло за тях, не замисля зло срещу тях, макар да си ни отнели притежания, чест, живот, приятели и всичко. Не, там където е възможно, тя връща добро за зло, говори добро за тях, мисли добре за тях, моли се за тях. За това Христос казва (Матей 5): “Вършете добро на тези, които ви вършат зло. Молете се за тези, които ви гонят.” И Павел (Римляни 12): “Благославяйте тези, които ви кълнат, благославяйте и не кълнете, но им връщайте добро.”

2. Вижте как това ценно, прекрасно дело е било изгубено сред християните, така че сега никъде не надделява нищо освен вражда, война, караница, гняв, омраза, завист, измама, проклинане, клевети, онеправдаване, отмъщение и всякакви видове гневни дела и думи; и все пак, с всичко това, ние имаме своите множество празници, слушаме меси, казваме си молитвите, изграждаме църкви и множество други подобни духовни неща, които Бог не е заповядал. Ние блестим силно и сияйно, като че ли ние сме най-светите християни, които някога е имало. И така поради тези огледала и маски ние позволяваме Божията заповед да бъде напълно унищожена и никой не изпитва себе си колко близо или колко далеч е от кротостта и изпълнението на тази заповед; макар Бог да е казал, че не този, който върши такива дела, а този, който пази Неговите заповеди, ще влезе във вечният живот.

На земята няма никой, на когото Бог да не е дал враг или неприятел като доказателство за собственият му гняв и нечестие, т.е., някой, който накърнява неговите притежания, чест, тяло или приятели и по този начин опитва дали в него все още се намира гняв, дали може да е добре разположен спрямо неприятеля си, говори добро за него, върши му добро и не възнамерява зло против него. Така нека да излезе напред този, който пита какво да направи, за да върши добри дела, да угоди на Бога и да бъде спасен. Нека той да постави неприятеля си пред себе си, да го държи винаги пред очите на сърцето си, като упражнение дали може да спре духът си и да учи сърцето си да мисли добро за своя враг, да му желае доброто, да се грижи и моли за него; и тогава когато се предостави възможност, да говори добро за него и да му стори добро. Нека този, който желае, да опита това и ако намери, че не е достатъчно да прави това през целия си живот, той може да ме обвини в лъжа и да каже, че моето твърдение е погрешно. Но ако това е, което Бог желае и ако не желае да Му се отплатим с някаква друга монета, от каква полза е това, че се занимаваме с други велики дела, които не са заповядани и пренебрегваме това? Следователно Бог казва (Матей 5): “Казвам ви, че всеки, който се гневи на брата си без причина излага се на съд; и който рече на брата си Глупако (т.е. всякакво нападение, проклинане, хулене, клеветене) излага се на огнения пъкъл.” Какво остава тогава за външното действие, удар, нараняване, убийство, увреждане и т.н. ако дори гневните мисли и думи са толкова сурово наказвани?

3. Но там където има истинска кротост там сърцето го боли за всичко лошо, което се случва на врагът му. Това са истинските деца и наследници на Бога и братя на Христос, Чието сърце е било по подобен начин наскърбено за всички  нас когато е умирал на светия кръст. Ние виждаме един благочестив съдия, Който произнася присъда върху един престъпник със скръб и съжалява за смъртта, която законът изисква. Тук действието трябва да бъде на гняв и грубост. Толкова цялостно добра е кротостта, че дори в такива действия на гняв тя остава, не, измъчва сърцето най-горчиво когато трябва да бъде гневна и сурова.

Но тук ние трябва да внимаваме, да не бъдем кротки противно на Божията чест и заповед. Понеже за Мойсей е писано, че бил най-кроткият човек на света и все пак когато евреите се поклонили на златния телец и възбудили Божия гняв Той умъртвил много от тях и по този начин извършил изкупление пред Бога. По подобен начин не е удачно магистратите да бъдат небрежни и да позволяват греха да е разпространява поради тях; но Божията чест и заповед трябва да бъдат защитавани и повредата или несправедливостта на нашия ближен ние трябва да предотвратяваме, магистратите с меч, останалите от нас с укор, и все пак винаги със съжаление към тези, които са заслужили това наказание.

Това високо, благородно, сладко дело може лесно да бъде научено, ако ние го вършим с вяра и като едно упражняване на вяра. Понеже ако вярата не се съмнява в Божието благоволение нито поставя под въпрос, че Бог е благодатен, би станало съвсем лесно за един човек да бъде благодатен и благосклонен към ближния си, без значение колко му е съгрешил той; понеже ние сме съгрешили много повече спрямо Бога. Ето, това е една кратка заповед, но тя представя едно дълго, силно упражнение на добри дела и вяра.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.