Осмо огласително слово
Всемогъщ
от св. Кирил Ерусалимски
„Великият, могъщият Бог, Мъдрият Господ и мощен в делата Си, великият Бог, Господ всемогъщ, Чието име е велико” (Еремия 39:18-19 LXX)
1. Чрез вярата в един Бог ние отсякохме погрешната вяра в много богове използвайки я като щит срещу гърците и всяка противяща се сила на еретиците; и добавяйки В един Бог-Отец ние се опъличхме срещу обрязаните, които отричат единородния Син. Понеже както беше казано вчера, дори преди да обясним вярата в нашия Господ Исус Христос ние веднага я направихме явна, като казахме Отецът т.е. Той е Отец на Син: така че докато разбираме какъв е Бог ние разбрахме, че Той има Син. Но към тези имена ние също така добавяме, че Той е Всемогъщ; и ние утвърждаваме това поради гърците и евреите заедно и всички еретици.
2. Понеже някои от гърците казват, че Бог е душата на света; други, че силата Му достига до небето, но не и до земята. Някои също така споделят тяхната грешка и изопачавайки текста, който казва: „И истината Ти до облаците” се осмеляват да ограничава Божието провидение до небесните облаци и да отделят Бога от земните неща; забравяйки псалма, който казва: „Ако възляза на небето Ти си там; ако си постеля в преизподнята и там си Ти.” Понеже ако няма нищо по-високо от небето и ако преизподнята е по-ниска от земята Този, Който владее по-долните места достига също и до земята.
3. Но ертиците отново, както казах преди, не познават всемогъщия Бог. Понеже Всемогъщ е Този, Който владее над всичко, Който има сила над всичко. Но тези, които казват, че един Бог е Госод на душата и някой друг на тялото не представят нито един от тези съвършен понеже на всеки от тях липсва по нещо, което другият притежава. Понеже как е всемогъщ този, който има власт над душата, но не и над тялото? И как е всемогъщ този, който владее над телата, но няма власт над духовете? Тези хора оборва сам Господ, казвайки обратното: „По-скоро се бойте от Този, Който може да хвърли и душата и тялото в пъкъла” (Матей 10:28). Понеже ако Отец на нашия Господ Исус Христос няма власт над тялото как може да накаже и двете? Защото как може Той да вземе тяло, което принадлежи на друг и да го хвърли в пъкъла „ако първо не върже силния човек и не ограби покъщнината му?”
4. Но Божественото Писание и учението на истината познава само един Бог, Който управлява всичко чрез Своята сила, но търпи много неща поради волята Си. Понеже Той владее дори и над идолопоклонниците, но ги търпи поради Своето дълготърпение: Той владее над еретиците, които Го свеждат до нищо, но ги търи поради дълготърпението Си; Той владее над дявола, но го търпи със Своето дълготърпение, а не поради липса на сила, като че ли е победен. Понеже Той е началто на Господното творение, създадено, за да бъде подиграно, не от Себе Си, понеже това би било недостойно за Него, но от ангелите, които е създал. Бог го оставил да живее поради две цели: за да може да го опозори чрез нещо повече от поражение и за да може човечеството да се увенчае с победа. О, премъдро Божие провидение, което превръща злото намерение в основа за спасението на верните! Понеже както Той направил небратската постъпка на братята на Йосиф за основа на Своята диспенсация и, позволявайки им да продадат брат си поради омраза, взел повод от това да го направи цар над когото желаел; така Той позволил и на дявола да воюва, за да може да бъде увенчан победителят; и за да може когато бъде постигната победата Той да бъде по-обезчестен бивайки победен от по-слабия, а човекът да бъде почетен като победил този, който някога бил архангел.
5. Тогава нищо не е извън Божията власт; понеже Писанията казват за Него „всички са Твои слуги.” Всички неща са в еднаква степен Негови слуги освен Този, единородният Му Син, и Този, Светия Дух, които са изключени; и всички неща, които са Негови слуги служат на Господа чрез Сина и Светия Дух. Тогава Бог владее всичко и Неговото дълготърпение търпи дори убийците, крадицте и прелюбодейците; определяйки време, на което да въздаде на всеки, така че ако тези, които дълго са били предупреждавани все още са с непокаяно сърце да могат да получат по-голямо осъждение. Това са човешките царе, които владеят над земята, но не без сила отгоре. Навухудоносор веднъж научил това от собствен опит, когато казва: „понеже царството Му е вечно царство и силата Му от род в род” (Данаил 4:34).
6. Богатствата, злато и сребро, не принадлежат, както някои смятат, на дявола: защото „богатството на целия свят е за верния, но за неверния няма дори стотинка.” Нищо не е по-неверно от дявола: и Бог ясно казва чрез пророка: „Златото е Мое и среброто е Мое и Аз го давам на когото ща.” Използвай го добре и няма вина в това да притежаваш пари. Но когато използваш зле това, което е добро и не желаеш да укоряваш собственото си управление ти, нечестивецо, хвърляш вината обратно върху Твореца. Човек дори може да се оправдае чрез пари: „Бях гладен и ме нахранихте” (Матей 25:35-36): това със сигурност става чрез пари. „Гол бях и ме облякохте”: това със сигурност става чрез пари. Научил ли си, че парите могат да се превърнат във врата към небето? „Продай всичко що имаш и го раздай на сиромасите и ще имаш съкровище в небето.”
7. Аз казвам това заради еретиците, които пресмятат притежанията и осъждат телата на хората. Понеже аз не желая нито да бъдете роби на парите нито да гледате като на врагове нещата, които Бог ви е дал, за да се ползвате от тях. Тогава никога не казвайте, че богаташа е дявол; понеже макар той да казва: „Всичко това ми е дадено и аз го давам на когото ща” човек може наистина да отхвърли това твърдение; понеже не трябва да вярваме на лъжеца; и все пак вероятно той казва истината, принуден от Неговото присъствие: понеже той не казва: „Всичко това ще Ти дам,” понеже е мое, но „понеже ми е дадено.” Той не твърди, че ги притежава, но че му е поверено и за известно време го разпределя. Но на удачното време тълкувателите трябва да изследват дали това твърдение е вярно или не.
8. Тогава Бог е един, Отец, Всемогъщ, срещу Когото потомството на еретиците се осмелява да богохулстват. Да, те се осмеляват да богохулстват срещу Господаря на съботата, „Който седи над херувимите”; те се осмеляват да богохулстват срещу Господаря Адонай; те се осмеляват да богохулстват срещу Този, Който в пророците е Всемогъщия Бог. Но ти се покланяй на един Бог, Всемогъщият, Отец на нашия Господ Исус Христос. Бягай от заблудата за много богове, бягай също от всяка ерес и кажи като Йов: „Но аз ще призова името на Бога Всемогъщи, Който върши чудни и неизследими неща, велики, които нямат брой” и „За всяко нещо почитта е на Всемогъщия,” на Когото да бъде славата сега и завинаги. Амин.