Изцеление


ИСТИНАТА НА БЛАГОВЕСТИЕТО И ХРИСТИЯНСКИЯТ ЖИВОТ – 4

 от Н Т Райт

images2

Четвъртият елемент от картината може да бъде обобщен с думата изцеление. Изцелението включва голяма част от публичното служение на Исус и макар да съзнавам, че в моите собствени книги за Исус аз не съм разгледал въпроса в пълнота той остава от централно значение. Под изцеление аз имам в предвид широк спектър от феномени. Физическото изцеление със сигурност има място тук; но също така психологическо изцеление, вътрешно изцеление, изцеление от спомени и др. Подобни, както и изцеление на общества и институции. През последните две десетилетия се развива една растяща индустрия от книги на подобни теми и лично аз съм имал голяма полза от хората, които имат умения в тази област. Аз не мога да се съмнявам, че Богът, на Когото се покланям изцелява хората физически: имам приятели и поне един близък роднина, които дължат живота си на изцеления дошли като директен отговор на молитвите на голям брой хора след като медицината е вдигнала ръце. Аз също така не мога да се съмнявам, че Бог изцелява хора емоционално, занимавайки се с наранени спомени, скрита омраза, психологически белези. Тези неща е трудно да се демонстрират и лесно да се отхвърлят; но те са истински, дълготрайни и даващи живот на тези, които са ги преживели.

Аз също така зная, че има шарлатани, които лично и публично манипулират хората, по телевизията и на сцената, твърдейки изцеления, когато всъщност няма нищо такова, изискващи от хората по-голяма „вяра” когато единствената удачна поза е мълчание пред Божията тайна. Зная, че има много хора, за които са се молили с вяра и увереност и чието състояние не се е подобрило. Зная, че съществуват големи трагедии в нашия свят, от Холокоста до загубата на мали деца поради глад, с които всичките молитви на света изглежда не са способни да се справят. Отказвам да позволя на моята увереност във всички тези неща да ме доведе до отричане на други неща, кото също така зная: че Богът, Който е изцелявал чрез Исус по време на Неговия живот изцелява и днес чрез Духа на Исус. Самият аз не практикувам често изцелително служение и тайно завиждам на тези, които го правят. Това не е, или поне не за момента, моето призвание. Но че има хора, които имат такова служение, интегриращо и застъпващо се с това на медиците и понякога достигащо по-дален от тях, аз не се съмнявам.

Но вярвам, че има също така и едно по-дълбоко изцеление, което се осъществява в църквата и света чрез присъствието на Духът на Исус, за Когото аз писах. Аз желая да се фокусирам по-конкретно върху това и да покажа как то се свързва с останалите три елемента, които описах. Павел пише в няколко от своите писмата за собственото си страдание и за страданията на други християни, кото са били използвани от Бога като средство, чрез което Бог дава живот и изцеление на другите. 2 Коринтяни като цяло отразява тази вяра: там, страданието на Павел като апостол (директно причинено от неговото предизвикване на началствата и властите с вестите, че разпънатият Исус е Господ на света) е виждано само по себе си като част от изцелителният процес, чрез който коринтската църква е изграждана във вярата и обновявана в Христос. И вероятно най-известният пасаж където тази тема е изразена, един пасаж, който все повече виждам като централен за павловото и за цялото новозаветно богословие, е Римляни 8:18-27. Там, в контекста на надеждата за обновление (изцеление?) на цялото творение, Павел рисува една картина на задачата на църквата. Църклвата не е призована да стои настрана, гледайки света от разстояние докато той стене в болки, копнеейки за изкупление. Църквата намира себе си хваната в същите стенания, страдаща в сърцето си от болката на света. Но в стенанията на църквата Павел вижда стенанията на Духа, Духът на Исус, Духът на живия Бог. Бог не стои безразличен към болката на църквата и по този начин към болката на света. Бог присъства в църквата, призовавайки към молитва, дори една безгласна молитва, именно на мястото на страданието на света. Така църквата е призована да бъде за света това, което е Исус за Израел: не просто лектор по морал, дори не само морален пример, но народ, който, в покорство на Божият странен призив, се е научил да страда и да се моли там където света е в болка, така че по този начин света да може да бъде изцелен. И това изцеление се случва както в бъдещето когато Бог ще обнови небето и земята така и тук и сега, в онези странни моменти на изцеление, които, непредвидими и понякога оспорвани, ни изненадват като моменти на истинско откровение. По този начин една такава молитва е едновременно поклонение и мисия. Без значение дали резултатът от нея е физически, умствен, емоционален, психологически, политически, социологически или някакъв друг, когато това се случи ние се прекланяме и сме смирени.

Така колелото на християнската опитност извършва пълен кръг. Църковното служение на изцеление, на това дълбоко ниво, се случва сред страданието, което идва от сблъсъка със силите; то е самото въплъщение на характерната и автентична християнска духовност; и то е обяснено от най-богатото християнско богословие – учението за Троицата, поставено в една есхаталогична рамка, в която Богът-Творец възнамерява изцелението и обновлението на цялото творение. Вярвам, че в тази широка рамка за традиционните църкви има много повече място да изследват значението на изцелението на една ежедневна основа. Много от тях вече са се придвижили в тази посока. Изцелението е прекалено важно и централно за историите на Исус, за тези, кото желаят да Го следват днес, за да бъде пренебрегнато. И, подобно на останалите три аспекта на ученичетвото, които начертах в тази глава, изцелението събира заедно поклонението и мисията. Когато ние се покланяме на Богът открит в Исус, със силата на Духа, където тази сила е освободена, винаги странна и суверена, никога на наше разположение, в мисията на изцеление към и за света.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.