Едно бяло възкресение


МЕЧТАЕЙКИ ЗА ЕДНО БЯЛО ВЪЗКРЕСЕНИЕ

от Н. Т. Райт, 2008

Римляни 6:1-11; Матей 28:1-10

images

Е, никога не сме мислили, че ще се стигне дотук. Едно бяло Възкресение! Вестниците и ефира са пълни с хора мърморещи за странната система – както те я виждат – за избор на дата съвпадаща с този най-централен и важен християнски празник. Как може Възкресение да се падне толкова рано, питат те? Рождество, все пак се пада винаги на един и същ ден, така че защо не е така и с Възкресение? Като че ли! – както че  ли най-великата новина, която някога се е чувала на света е просто един уютен малък празник, който може удобно да бъде нагласен, така че да пасва на капризите и на празничните планове на съвременните британци! Дебатът не показва разбиране както на това защо системата е такава така и на факта, че едно от славните неща в християнския свят винаги е било да се празнува Възкресение заедно по целия свят – поради която причина разделението между източната и западната църква остава толкова тъжно. Днес коментаторите звучат сякаш Възкресение принадлежи единствено на нас, сякаш можем да си играем с него по нашата воля. Спомням си за времето когато наближаваше слънчево затъмнение и радиото продължаваше да излъчва предупреждения към хората да не гледат директно слънцето особено през бинокли; и една добра жена писа до BBC казвайки: Ако тези слънчеви затъмнения са толкова опасни защо на първо място се допуска такова?

Разбира се, регулациите за изчисляване датата на Възкресението са удивително сложни. Веднъж присъствах на конференция за служители, на която по време на почивката след основната част някой стана и просто прочете, сякаш в действие на комедия, какво казва старата книга за молитва по въпроса. Няма да ви предам всичко, но ето най-интересното:

„За да определите Възкресение, погледнете златния номер на годината в първата колона на таблицата, срещу която стои датата на пасхалното пълнолуние; след това погледнете третата колона за неделното послание, след това датата на пълнолунието и датата на месеца, който стои срещу това неделно послание е възкресение….За да намерите златния номер добавете едно към годината на нашия Господ и след това разделете на 19; остатъка, ако има такъв, е златният номер, но ако не остава нищо тогава 19 е златният номер…За да намерите неделното послание добавете към годината на нашия Господ нейната четвърт, както и числото 6; разделете сумата на 7 и ако има остатък тогава „А” е неделното послание.”

И т.н. и т.н. Това говори за една дълбока древност когато служителите с любов към математиката имали повече свободно време отколкото имат днес.

Но за какво е всичко това? Защо просто не фиксираме една дата? Идеята – която за съжаление е изгубена за широката публика, но която ние трябва да сграбчим и да пазим като живота си понеже се отнася именно за живота ни – е че Възкресение е едновременно изпълнение на старото творение и раждането на новото творение. Следователно то трябва да е едновременно до известна степен в хармония с начина, по който настоящото творение е и един знак, че започва нещо ново. Това е причината за решението от една страна Възкресение да следва първото новолуние след пролетното слънцестоене, в хармония с времето на Пасхата в еврейския календар, който бил лунен, а не слънчев; и причината, от друга страна, Възкресение да ни кара да гадаем, да влиза през очевидно затворените врати на обичайното време. Възкресението е вкоренено в Пасхата и вие няма да разберете неговата идея ако не проумеете това. Това е причината да четем пасхалната история в центъра на нашето очакване на Възкресение.

Но Възкресение отива много по-напред от това, което Пасха може да каже или казва. Възкресението на Исус е едновременно препотвърждаване на стария свят, старото тяло, стария даден от Бога живот и шокиращото ново раждане на една нова форма на живот, един живот, който е преминал през смъртта и от другата страна, една нова форма на физичност, каквато света никога преди не е виждал. Така пълната слава на Възкресението не е нещо, което някога можеш да извлечеш от сложните изчисления на златните числа, неделното послание и всичко останало свързано с него. Възкресение остава един нов, свеж дар, един изненадващ подарък от Създателят на света. Затова се зарадвах когато видях, че ще вали на Възкресение. Чудесно! Добре е дошло! Нека да ни изненада! В евангелието на Матей възкресението е възвестено от земетресение. Защо не! Какво друго можем да очакваме ако цялото творение бива пресъздавано? Някои от вас биха се изненадали ако ги поканят на една служба започваща в 5 часа сутринта. Добре, защо не? Това е смисълът на всичко! Денят, в който Възкресение започне отегчително предсказуемо то ще престане да бъде Възкресение. Възкресение е Божието изненадващо парти с нечакани подаръци за всеки.

И ние днес сме част от този подарък, от този дар. Когато сте кръстени вие не приемате просто истината на Възкресение за себе си. Вие ставате част от истината на Възкресение, която Бог дава на света. Когато идвате за конфирмация вие се молите и ние се молим заедно с вас, новият живот на Възкресението не просто да ви промени, но чрез вас да донесе нов живот и трансформация на Божия свят. Запомнете този ден, Възкресение 2008, денят на своята конфирмация: вие сте хората на снегът-на-Възкресение, хората, които ще отидат, моля те Боже, и ще изненадат света като му покажат, че има друг начин да бъдеш човек, нов начин да живееш и да обичаш, да учиш, да се смееш, един начин, който е едновременно богатото изпълнение и радикалната трансформация на всичко, което се е случвало преди.

Двойната забележка на изненадващото изпълнение и изненадващата трансформация е това, което света намира за най-дълбоко предизвикателно – и това предизвикателство намира едно ехо в собствените ни сърца и умове. Мога ли наистина да живея по този начин? Мога ли наистина да бъда човек на Възкресението? Ще отмине ли това като сън след няколко дена – сън за едно бяло Възкресение, може би, но което виждаме да се превръща в едно сантиментално безразличие? Св. Павел ни дава отговорът в текста от Римляни, който прочетохме – и нека да ви кажа, че понеже посланието към Римляните е изградено здраво върху истината на Възкресението ще направите добре, вие хора-на-снега-по-Възкресение, да го направите свое собствено, да четете посланието бързо и често и да научите неговият ритъм и посока и след това да се спрете и да преживеете този и онзи стих и особено свързаният с Възкресението текст в глава 6. В момента е много модерно да „откриеш кой си ти в действителност.” Добре, ето как св. Павел определя това. Ето какви сте в действителност ако сте били кръстени с Исус Христос и сте Го изповядали като Господ: вие сте хора, които сте били погребани с Христос в кръщението, така че, точно както Той е бил възкресен чрез славата на Отца, ние да можем да ходим – т.е. да живеем – по нов начин.

Как е възможно това? Е, точно както тази година Възкресение е толкова подранило, че е срещнало снега и зимният вятър, вашият нов възкресенски живот нахлува в зимния начин, по който ние обикновено живеем, давайки ни моралният кураж да кажем „Да“ на начинът на живот, който Исус е показал и „Не“ на твърдия, замръзнал живот, на света около нас. Така наречената християнска етика не е въпрос на борба да опазим някакъв набор от древни правила. Тя означава да позволим на истинската човечност на Исус Христос да дойде, да ни посрещне, да ни сграбчи и да ни направи способни да гледаме  греха в лицето и да го отхвърлим и да погледнем живота на поклонение, щедрост, призвание и служение и да го приветстваме. Разбира се, това ще отнеме време и през целия си живот вие ще откривате все повече и повече какво означава да бъдете умрели-и-възкръснали-хора, хора на службата в 5 часа сутринта, хора на снега-по-Възкресение. Вие ще бъдете един знак за света както за изпълнение така и за противоречие – да показвате пълната слава на това какъв трябва да бъде човешкият живот и да отказвате плитките лъжи, които искат да ни повлекат  надолу и всъщност ни правят получовеци. Подобно на самото Възкресение християнският живот изглежда странен и шокиращ – Наистина ли имаш в предвид да бъдем търпеливи с хората, да бъдем кротки, да им прощаваме, да поставяме техният интерес пред своя собствен? Наистина ли имаш в предвид да живеем без да бъдем алчни и търсещи власт и без да използваме другите при преследването на личната си слава и престиж? По-голямата част от света си няма и представа, че можете да живеете по този начин. Вие също така можете да имате сняг на Възкресение. Както е казал един от великите първи християни: Невероятно е и затова е истина. Никой не би измислил нещо подобно.

Централният факт на нашата вяра е един факт, който едновременно се противопоставя на цялата приета мъдрост и след като е направил това се оказва, че придава смисъл, славен смисъл, на цялата приета мъдрост като я поставя в една много по-широка рамка. Изисква се известна вяра, за да вярваш, че Исус е възкръснал от мъртвите и трябва да се справиш с идеята, че понеже съм станал едно с Него в кръщението и конфирмацията, аз мога и ще споделям не само Неговото възкресение в деня когато Бог ще обнови всички неща, но също така започвам да живея този нов живот още в настоящето. Това изглежда невъзможно; без Бога то наистина е невъзможно. Но тъй като Бог е Бог на творението и новото творение, то е не само възможно, но и вярно. И вие, днес, сте част от тази истина. Добре дошли в семейството, хора-на-снега-по-възкресение. Това не е сън. Истина е.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.