Богословското значение на текстовата критика


от Ернср Вюртуейн

Нито една книга в световната литература не е била толкова често преписване, издавана, превеждана и изследвана както библията. Тя е уникална както обект на толкова много усилия посветени на точното й запазване, разбирането й и разбирането й от другите. Можем да си спомним книжниците и масоретите с техните стриктни регулации и прецизни изследвания, преводачите, средновековните монаси, преписващи текста буква по буква в своите тихи килии, егзегетите и особено Мартин Лутер, който посветил по-голямата част от живота си на егзегетична работа върху Стария Завет.

Какъв е бил истинският мотив зад цялата тази загриженост за библията? Със сигурност не просто един интерес към една почитана реликва, която заслужава да бъде пазена поради своята древност. Литература древна колкото Стария и Новия Завет или по-древна е изчезвала оставяйки само някакви разпръснати останки  и последващо щастливо откриване на фрагменти оцелели, за да ни напомнят, че някога е съществувала. Нещо друго е карало хората да се посвещават на библията и да осигурят нейното запазване за своето собствено и за следващите поколения: признаването на нейното значение за всички поколения, знанието, че тук тече изворът на живота понеже самият Бог говори в нея.

Същата мотивация вдъхновява работата върху библията и днес. Би било погрешно да смятаме настоящото описание на превратностите на старозаветния текст в неговото предаване за написан единствено от академичен интерес към минали неща или дори за опит да се покажат несъвършенствата на текста настъпили при неговото предаване от хората. Дори това има своето сериозно богословско значение ако помислим за формата на слуга приета от Божието Слово намираща израз в предаването на текста. Все пак ние не сме толкова загрижени за откриване на неточности и грешки колкото за тяхното поправяне. Ние сме загрижени най-вече за оригиналната форма на старозаветния запис тъй както сме загрижени за цялостното послание на библията понеже желаем да се срещнем със самото Слово, а не с неговото тълкуване от книжници способни на грешки в процеса на предаването му. Историята на текста, както и текстуалната критика, която е основана на него, е неразделна част от всяко научно занимание със Стария Завет, което е съзнателно богословско. “Без текстуална критика не може да има истинско разбиране на старозаветната религия, не може да има истинско старозаветно богословие. Всеки, който е проникнал по-надълбоко в текстуалната критика знае, че богословието и текстуалната критика не са две различни области, а са неразделими на най-дълбоко ниво.”

Но дали, могат да запитат хората, концентрирането върху буквата на текста действително води до извличане на посланието на библията? Не е ли това един дълбоко погрешен подход? Това отношение вероятно е провокирано от твърдения като това на Лутер: “Никой не може да разбере дори една йота от Писанието освен ако не му е дадено от Божия Дух?” Но това показва едно погрешно разбиране понеже ние трябва да помним, че това е същият Лутер, който настоява толкова силно върху “Словото” противопоставено на “Духа” на религиозните ентусиасти и който постоянно повтаря, че Бог “никога не дава на някого Духа или вяра без външен знак или слово, в което той да я съхранява.” Това, което Лутер има в предвид с тези привидно противоречащи си твърдения е, че “Бог е свързал Своя Дух с написаното и проповядвано слово; но Той дава действието на Духа в Словото чрез Собствената Си последна и суверена воля.” “Следователно не можем да разделим буквалното и духовното разбиране. Не можем да достигнем до едното без да имаме другото.” Понеже това е така загрижеността с буквата на текста има реално богословско значение.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.