Вода, огън и закуска


ВОДА, ОГЪН И ЗАКУСКА

Римляни 6:3-11; Лука 24:1-12

Проповед при кръщение, конфирмация и първо причастие на Възкресение 2010

Катедралата в Дърам

от д-р Н. Т. Райт

images

Ако запомните нещо от тази сутрин, то вероятно ще е, че това е един ден, в който сте станали много рано и сте отишли на църква. Надявам се, че ще запомните и много повече, но това все пак е добро начало: понеже цялата същност на Възкресение, на кръщението и на конфирмацията е съсредоточена в едно необичайно ранно ставане, след като сте се наплискали с вода, за да се събудите и може би, поне в старомодните къщи, сте запалили камината, така че къщата да се стопли за всички останали. Тогава, след като всичко това е направено, можете да помислите за някаква закуска. Е, за това ще говорим тази сутрин – водата, огънят и закуската: и всичко това понеже Възкресението ни е пробудило необичайно рано, докато всички останали все още спят. Това е причината на първото Възкресение всички да бъдат удивени и уплашени – жените учудени и ужасени, мъжете невярващи и удивени. Всичко това е погрешно. Нещата не стават по този начин. Светът е бил изненадан и неподготвен. Той все още е спял. И продължава да е такъв.

Виждате, че обичайната представа за Възкресение доста ни подвежда. Нямам в предвид шоколадовите яйца и пухкавите пиленца и зайчета. В един смисъл всичко това е доста забавно. Никой човек, който е с ума си, няма да сбърка тези неща с истинското събитие. Не, опасността е по-дълбока. Мнозина в нашата култура, включително и много християни, мислят за Възкресение най-вече като за един щастлив край след ужаса и срама на Разпети Петък. „О, всичко е наред, Той се е върнал обратно към живот, е,  поне до известна степен, и сега е на небето, така че всичко е наред, нали?” И отговорът трябва да бъде: „Не, не е наред; това съвсем не е смисълът на Възкресение.” Смисълът на Възкресение е, че Бог веднъж завинаги ще сложи целия свят в ред – този свят, не просто някъде нещо наречено „небе”  – и възкресението на Исус е началото на това велико дело. Това е началото, конкретно и точно, на това, което ние наричаме Божието царство.

Какво общо има това с едно ставане 2 часа преди изгрева, с водата, огъня и закуската? Е, всъщност всичко. Вижте, доколкото това се отнася до останалия свят, все още е среднощ. Нищо ново не се е случило. Светът предпочита да вярва, че християнството е просто още една „религия”, предлагаща още едно странно духовно решение с няколко странни чудеса, с които да подкрепи своите твърдения, но без това всъщност да променя нищо. Покварата и смъртта все още владеят света, Възкресението просто нашепва, че има някакъв начин да се избяга ако желаем това. Не! Вярвайте или не вярвайте (макар че за вас тук е по-добре да вярвате!) смисълът на Възкресение е, че когато Исус е излязъл от гроба, Той е бил жив в Своя телесен живот, който е началото на новия физически свят, който Бог ще направи. Това означава, че Божието време е избързало, така че това, което смятаме, че ще се случи в самия край – Бог най-накрая да оправи всички неща – е избързало в настоящето, в нашето време, в нашата история. Когато първите християни са разказвали историята за възкресението на Исус, те са казвали: Божият нов свят е започнал и вие сте поканени да бъдете част от този нов свят – част от света, който живее според Божието време и по Божият нов начин.

Това е възможно единствено заради Исус и защото Той е умрял и възкръснал отново. Божието ново време е времето, когато започва новият живот, но новият живот може да започне единствено, когато смъртта бъде победена. Божият нов свят е свят,  където греховете са простени, но прошка може да се случи само там, където греховете се били премахнати. Божият нов живот е един истински човешки живот, живот, който изцяло отразява Кой в действителност е Бог, но ние можем да си мечтаем за тази святост единствено ако с нас не се случи нещо, което да ни помогне да направим прехода от пътя на смъртта – който за нас е „обикновеният” живот – към пътя на живота. И начинът, по който ние сме въведени в това ново време, този нов свят и този нов живот е като се потопим в смъртта и възкресението на Исус, така че Неговата смърт да стане наша и Неговото възкресение да стане наше.

Самият Исус ни показа как трябва да направим това. Когато се кръщаваме, ние се потапяме в Неговата смърт и излизаме от другата страна в Неговия нов живот, Неговия нов свят, Неговото ново време. Това е значението на водата на кръщението.

Но за да бъдем цялостни, ние – земните създания – се нуждаем не само от вода, но също и от огън. Когато хората идват на конфирмация, те не само „потвърждават”  обещанието, дадено при кръщението – обещание, свързано с умиране заедно с Исус и възкръсване отново с Него – но също и се молят за Светия Дух. Светият Дух е живият огън на Божието присъствие и сила и този огън започва да живее в нас – в нас заедно и в нас индивидуално така, че да можем да живеем новия живот, да бъдем част от новия свят и по-конкретно да живеем в Божието време, което винаги изпреварва сънливото време на останалата част от света.

Когато се молите за Светия Дух и когато заедно като църква се молим Светият Дух да дойде върху нас – и днес по-конкретно върху вас – Бог отговаря на тази молитва по множество различни начини. Понякога е много драматично и това е добре. Понякога е бавно и тихо и вие едва малко по малко осъзнавате, че нещата са се променили. Вие трябва да поемете отговорност да мислите и да вършите това, което Бог сега ви призовава да бъдете и да вършите, показвайки ви на какво ще прилича Неговият нов живот във и чрез вас. Както казват американците: „Сами пресметнете,” вижте какви са начините, по които Той ви призовава да се събудите и да живеете според едно различно време за останалата част от света и по-конкретно начините, по които Той запалва във вас един огън не просто за да ви сгрее, но по този начин – чрез вас – да може да стопли останалата част от света.

Понеже именно тази е целта на всичко това, конфирмацията не е свързана просто с Божия дар на Самия Него, с това Неговият собствен Дух да живее във вас. Конфирмацията е Божият дар на Самия Него чрез вас за останалия свят –  по-конкретно за малката част от света, в която е пожелал да ви постави. Вие сте възкресенския подарък за вашето семейство, за вашето училище, за вашето работно място, за нашата страна и за нашия свят. Първите християни са обличали хората в бели дрехи след кръщението им като символ на новия живот, в който те сега са влезли. Може би ние трябва да ви облечем като огромни шоколадови яйца, за да покажем, че Бог ви подарява на света около вас като прекрасен и вкусен подарък за Възкресение. Зная, че хората обикновено не мислят за Възкресение по този начин, но е време да започнат да го правят. Преди всичко в много градове и села най-вече християните са тези, които доброволно предлагат да помагат в хосписите, да посещават затворници, да правят кухни за бедните или други подобни неща. Най-вече християните са тези, които подемат кампании за отхвърлените хора и които работят по улиците в малките часове на нощта. Християните трябва да са в челните редици при посрещане на радостите и скърбите на света: радвайте се, казва Павел, с тези, които се радват, плачете с тези, които плачат. Вие сте солта на земята, казва Исус, вие сте светлината на света. Вие сте огънят, който Бог запалва в нашия студен, мрачен, нощен свят, огънят, който казва, че е сутрин и че мястото се нуждае от топлина. Християните са хора, умити във вода и изпълнени с огън, изоставили стария живот и носещи новия в един изненадан и неподготвен свят.

Хората на огъня и водата са и хора на закуската. Не можете да живеете сами новия живот. Не можете да живеете в Божия нов свят, в Божието ново време, без постоянна помощ. И помощта, от която се нуждаем, е самият Исус – Неговата смърт продължава да се справя с нашите грехове и недостатъци, Неговият нов живот става наш, за нас и чрез нас. Когато идваме на Неговата трапеза, хлябът и виното получават ново значение, пасхално значение, Христово значение, значение за нас и чрез нас за света. Това също е удивително и изненадващо за мнозина. Как е възможно това просто, символично ядене да носи цялата тази сила? Краткият отговор е: понеже Исус каза, че ще я носи, когато ни каза да го вършим. По-дълбоките причини ще бъдат изследвани на по-подходящо време. Но днес, докато идвате за първата Евхаристия през това Възкресение, вие идвате с особена радост, понеже вие сте днешните хора на водата и огъня и докато споделяме с вас тази закуска вие ни напомняте, че всички, които принадлежат на Исус, са хора на огъня и водата – всички ние, които сме подаръци за Възкресение на целия свят. Благодаря ви, че се присъединихте към нас днес. Благодаря на Бога за това, което прави във вашия живот и чрез вас за останалите от нас. Без съмнение ще има моменти, когато вие, подобно на останалите от нас и подобно на тези първи ученици, ще бъдете объркани и учудени, може би дори невярващи и ужасени. Но Исус Христос е възкръснал! Той действа в Неговия свят и сред нас и днес вие сте живи свидетелства за силата на Неговата смърт, и възкресение, и Дух. Поменете водата, молете се за огъня, елате при закуската и бъдете готови да излезете и да живеете като възкресенски подаръци за Неговият удивен и неподготвен свят.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.