За Божия град
Книга 20
Глава 29
За идването на Илия преди съда, за да могат евреите да се обърнат към Христос чрез неговото проповядване и обяснение на Писанието
от Августин Блажени
След като ги наставлява да внимават на Мойсеевия закон, който е сянка на това, което ще дойде след много време и който те не разбират духовно и правилно той продължава и казва: „Ето, Аз ще ви изпратя пророк Илия, Преди да дойде великият и страшен ден Господен; И той ще обърне сърцето на бащите към чадата, И сърцето на чадата към бащите им, Да не би да дойда и поразя земята с проклетия.” (Малахий 4:5-6). Верните знаят и са чували, че в последните дни преди съда евреите ще повярват в истинския Христос т.е. нашия Христос, посредством великия и достоен за уважение пророк Илия, който ще им разтълкува закона. Защото ние не напразно се надяваме, че преди идването на нашия Съдия и Спасител ще дойде Илия, понеже имаме добра причина да вярваме, че сега той е жив. Понеже както Писанието най-ясно ни казва (2 Царе 2:11) той е бил взет от този живот в огнена колесница. Следователно когато се върне той ще обясни духовно закона, който евреите сега разбират плътски и по този начин „ще обърне сърцата на бащата към сина” т.е. на бащите към децата понеже Септуагинта често използва единствено вместо множествено число. И значението е, че синовете, т.е. евреите ще разберат закона както бащите т.е. пророците и заедно с тях самият Мойсей го е разбирал. Защото сърцата на бащите ще се обърнат към децата им, когато те имат същата вяра както бащите. Септуагината използва израза: „и сърцето на човека към ближния му” понеже бащите и чадата несъмнено са ближни един на друг. Друго и предпочитано значение може да се намери в думите на преводачите на Септуагинта, които са превеждали Писанието имайки в предвид пророците, значението, че Илия ще обърне сърцето на Бог Отец към Сина. Това означава, че той ще Го изяви и че евреите, които преди това са мразили, тогава ще обикнат Сина, Който е нашия Христос. Понеже според евреите Бог е обърнал сърцето Си от нашия Христос понеже това е тяхното виждане за Бога и за Христос. Но в техния случай Божието сърце ще бъде обърнато към Сина когато самите те се обърнат по сърце и научат любовта, която Отец има към Сина. Следват думи: „и сърцето на човека към ближния му” т.е. Илия също ще обърне сърцето на един човек към ближния му – как можем по-добре да разбираме това от сърцето на човека към другия човек – Христос? Защото, макар че като Бог Той е нашия Бог все пак приемайки образа на слуга Той снизходи да стане и наш ближен. Това е следователно, което Илия ще извърши „за да не,” казва той „дойда и да поразя земята с прклетия.” Понеже тези, които желаят земни неща са земята. Такива са плътските евреи и до този ден; и поради тази причина те роптаят срещу Бога: „Всеки, който върши зло, Добър е пред Господа” и „Напразно служим Богу” (Малахия 2:17; 3:14).