За Божия град 20-28


За Божия град

Книга 20

Глава 28

За това, че закона на Мойсей трябва да бъде разбиран духовно, така че да изключи роптаенето породено от едно плътско тълкуване

от Августин Блажени

В следващите думи „Помнете закона на слугата Ми Моисей, който му заповядах в Хорив за целия Израел, т. е. наредбите и законите пророкът споменава наредбите и законите след като заявява важната разлика, която трябва да бъде правена между тези, които пазят и тези, които пренебрегват закона. Той също така желае те да тълкуват закона духовно и да намерят в него Христос посредством съда, който разграничава доброто от злото. Понеже не без причина самият Господ казва на евреите „Ако вярвахме на Мойсей бихте вярвали и на Мен; понеже Той за мене писа” (Йоан 5:46). Понеже те приемат закона плътски без да разбират, че земни обещания в него са преобрази на небесните неща и изпадат в такова роптаене, че се осмеляват да кажат: „Напразно служим на Бога; и каква полза, че сме пазили заръчаното от Него и че сме ходили с жалеене пред Господа на Силите? А сега ние облажаваме горделивите. Да! Онези, които вършат беззаконие, успяват; даже изкушават Бога и се избавят. ” (Мал. 3:14-15). Тези техни думи до известна степен са причината пророка да обяви последния съд, в който нечестивите няма дори да изглеждат щастливи, но явно ще бъдат най-окаяните, а добрите няма да бъдат притеснявани дори от краткотрайна скръб, но ще се наслаждават на непреставащо и вечно блаженство. Понеже той по-рано е цитирал подобни думи на хора, които казват: Всеки, който върши зло ,е добър пред Господа и Той благоволява в тях; (Малахия 2:17). Понеже разбирали Мойсеевия закон плътски те роптаели против Бога. И поради същата причина, автора на 37 Псалм казва, че нозете му почти се подхлъзнали, стъпките му се отклонили понеже завиждал на грешните гледайки техния успех, така че той казва освен останалите неща: „Знае ли Бог и има ли знание у Всемогъщия” и отново „Напразно ли съм очиствал сърцето си и измивал в невинност ръцете си?” Той продължава да говори и казва, че неговите опити да разреши този твърде труден проблем, който възниквал от това, че праведните изглеждали окаяни, а нечестивите щастливи били напразни докато не влязъл в Божието светилище и не разбрал последните неща. Понеже при последния съд няма да бъде така; но в явно блаженство на праведните и в явна окаяност на нечестивите нещата ще изглеждат по съвсем друг начин.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.