За Божия град-20


За Божия град

Книга 20

Глава 20

от Августин Блажени

Какво учи същият апостол в 1 Солунци за възкресението на мъртвите 

Тук апостола не казва нищо за възкресението на мъртвите; но в своето първо послание към солунците той казва: „Не желая да бъдете в неизвестност, братя, за тези, които са заспали и т.н. ” (1 Солунци 4:13-16). Тези думи на апостола най-ясно говорят за бъдещото възкресение на мъртвите, когато нашия господ Христос ще дойде да съди живите и мъртвите.

Но често се пита дали тези, които нашия Господ ще намери живи, няма да умрат никога или ще преминат с неизразима бързина през смъртта към безсмъртието в същия миг, в който ще бъдат грабнати заедно с тези, които възкръсват отново, за да посрещнат Господа във въздуха? Понеже ние не можем да кажем, че е невъзможно те едновременно да умрат и да бъдат възкресени отново докато са грабвани във въздуха. Защото думите: „И така ще бъдат винаги с Господа” не трябва да се разбират, като че ли те завинаги ще останат във въздуха с Господа; понеже самият Той няма да остане там, а само ще премине през него докато идва. Защото ние ще Го посрещнем когато идва, а не където остава; „и така ще бъдем с Господа” т.е. ще бъдем с Него притежаващи безсмъртни тела, навсякъде ще бъдем с Него. На нас ни се струва по-убедително да приемем тези думи в този смисъл и да смятаме, че тези, които Господ ще намери живи на земята през това кратко време едновременно ще претърпят смърт и ще приемат безсмъртие; защото същият този апостол казва: „В Христос всички ще оживеят” (1 Коринтяни 15:22), а когато на друго място говори за същото възкресение на тялото той казва: „Това, което посяваш не възкръсва ако не умре” (1 Коринтяни 15:36). Как тогава тези, които Христос ще намери живи на земята ще бъдат съживени за безсмъртие в Него ако не умрат понеже именно за това той казва: „Това, което сееш не възкръсва ако не умре?” И ако не можем правилно да говорим за човешките тела като за посети освен дотолкова доколкото чрез умирането те по някакъв начин се връщат в земята както казва и Бог на съгрешилия баща на човешката раса: „От пръста си и в пръстта ще се върнеш” (Битие 3:19) ние трябва да признаем, че тези, които Христос при Своето идване намери все още в тела не са включени в тези думи на апостола нито в тези от Битие. Защото ако бъдат грабнати в облаците те със сигурност не са посети понеже нито са отишли нито са се върнали в земята, без значение дали изобщо не са вкусили смърт или са умрели за миг във въздуха.

Но от друга страна тук ни посрещат думите на същия апостол, с които той говори на коринтяните за възкресението на тялото: „Всички ще възкръснем” или както други четат „Всички ще заспим” (1 Коринтяни 15:51). И тъй като не може да има възкресение освен ако смъртта не го предшества и понеже в този пасаж под заспиване ние разбираме не нищо друго, а смърт как тогава всички или ще заспят или ще възкръснат отново ако толкова много хора, които Христос ще намери все още в телата им няма нито да заспят нито да възкръснат отново? Но ако вярваме, че светиите, които ще бъдат намерени живи при идването на Господа и ще бъдат грабнати да Го посрещнат в това същото издигане ще преминат от тленни към нетленни тела ние няма да намираме трудности в тези думи на апостола нито в другите, с които казва: „Това, което посееш не пораства ако първо не умре” или когато казва: „Ние всички ще възкръснем” или „ще заспим” понеже дори светиите няма да бъдат възкресени за безсмъртие освен ако първо не умрат, макар и за кратко. Следователно те няма да бъдат лишени от възкресението, което е предшествано от заспиване, колкото и кратко да бъде то. И защо да ни изглежда невероятно, че това множество от тела ще бъде засято във въздуха и пак във въздуха ще възкръсне нетленно и безсмъртно когато вярваме, според свидетелството на същия апостол, че възкресението ще се случи в миг на око и че праха на отдавна мъртвите тела ще бъде върнат с невероятна способност и бързина на тези членове, за да могат те да живеят вечно? Нито пък казваме, че в случая с тези светии изречението: „От пръстта си и в пръстта ще се върнеш” са неверни понеже техните тела не са паднали чрез смъртта на земята, но едновременно умират и възкръсват докато са грабнати във въздуха. Защото „От пръстта си и в пръстта ще се върнеш” означава Чрез смъртта ще се върнеш към това, което си бил преди да започне живота. Ти ще станеш това, което си бил преди да получиш живот. Понеже в човека от пръст Бог е вдъхнал дъха на живота и така той е станал жива душа; като че ли е казано: Ти си пръст с душа, а когато не си жив, ще бъдеш пръст без душа, каквато си бил. Това са всички тела на мъртвите преди да изгният; това ще бъдат и телата на всички светии ако са умрели, без значение къде са умрели, доколкото те ще се лишат от този живот, който веднага след това ще приемат отново. По този начин те се връщат, или отиват в земята дотолкова доколкото от живи хора те стават пръст, понеже е казано, че това, което е прах при праха ще се върне; това, което е тленно ще изтлее; и така за множество други неща. Но начина, по който това ще се случи сега ние можем само бегло да предполагаме и ще го разберем единствено когато то се случи. Понеже че ще има телено възкресение на мъртвите когато Христос дойде да съди живите и мъртвите ние трябва да вярваме ако искаме да сме християни. Но ако не сме способни напълно да схванем начина, по който това ще се случи нашата вяра не е напразна поради тази причина. Сега все пак, ние трябва, както обещахме по-рано, да покажем доколкото ни се вижда необходимо, какво предсказват древните пророчески книги за този последен съд на Бога и аз предполагам, че няма нужда да отделяме много време в дискутиране и обясняване на тези предсказания ако читателя е бил внимателен и се е възползвал от помощта, която вече му предоставихме.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.