За Божия град-14


 ЗА БОЖИЯ ГРАД

Книга 20

Глава 14

от Августин Блажени 

За съда над дявола и неговите съюзници; и едно описание на телесното възкресение на всички мъртви и на последния съд за наказание 

След като говори за последното гонение той като обобщение казва всичко, което дявола и града, на който той е княз ще пострадат при последния съд. Защото той казва: „И дяволът, който ги мамеше, бе хвърлен в езерото от огън и сяра, където са и звярът, и лъжепророкът; и ще бъдат мъчени денем и нощем до вечни векове.” Ние вече казахме, че най-добре е да разбираме звяра като грешния град. Неговият лъжепророк е или Антихриста или този измамен образ, за който се говори на същото място. След това той дава едно кратко описание на самия последен съд, който ще се случи при второто или телесното възкресение на мъртвите, както му е бил открито: „След това видях един голям бял престол и Онзи, Който седеше на него, от Чието лице побягнаха земята и небето.” Това не се случва тогава т.е. преди живите и мъртвите да бъдат съдени макар той да казва, че вижда на трона да стои Този, от Чието лице побягват небето и земята, но след това. Защото когато се свърши съда тогава небето и земята ще изчезнат и ще има ново небе и нова земя. Защото този свят ще бъде променен, а не напълно унищожен. И поради тази причина апостола казва: „Защото образа на тоя свят преминава. А аз желая вие да бъдете безгрижни” (1 Кор. 7:31-32). Следователно преминава образа, а не същността. След като Йоан казва, че е видял Този, Който седи на трона, от Чието лице побягват небето и земята, макар и това да се случва по-късно, той казва: „Видях и мъртвите, големи и малки, да стоят пред престола; и едни книги се разгънаха; разгъна се и друга книга, която е книгата на живота на всеки човек; и мъртвите бяха съдени според делата си по записаното в книгата.” Той казва, че са се разгърнали книгите и една книга; но ни оставя в неведение за естеството на тази книга, „която е,” казва той, „книгата на живота на всеки човек.” Под книгите, които той първо споменава, ние трябва да разбираме светите книги, стари и нови, защото от тях може да се покаже какви заповеди е дал Бог; а книгата на живота на всеки човек показва кои заповеди всеки човек е изпълнил или не е изпълнил. Ако смятаме тези книги за материални кой би могъл да пресметне техния размер и дължина или времето, което би било необходимо, за да се прочете една книга, в която е записан целия живот на един човек? Дали тогава ще има толкова ангели колкото и хора и ще слуша ли всеки човек своя живот четен от ангела, който му е определен? В този случай няма да има една книга съдържаща всички животи, но отделна книга за всеки човек. Но нашия текст ни кара да мислим само за една книга. „Разгърна се и друга книга,” казва той. Следователно ние трябва да разбираме това както изява на Божията сила, чрез която Той ще накара всеки човек да си спомни своите дела, добри или лоши, и да ги види всички с удивителна скорост, така че това знание или да го обвини или да извини съвестта му, и по този начин всички и всеки един ще бъде съден едновременно. И тази Божествена сила е наречена книга, понеже тя ще накара, както е писано, всеки да си спомни. За да покаже, че мъртвите, големи и малки, са тези, които ще бъдат съдени, той се връща към това, което е пропуснал или по-скоро е отложил, и казва: „И морето предаде мъртвите, които бяха в него; и смъртта, и адът предадоха мъртвите, които бяха в тях; Това, разбира се, се случва преди мъртвите да бъдат съдени и все пак той го споменава след това. И така, казвам аз, той се връща към това, което е пропуснал. Но сега той запазва реда на събитията и за да ги покаже повтаря на удачното му място това, което вече  е казал за мъртвите, които ще бъдат съдени. Защото, след като е казал: „И морето предаде мъртвите, които бяха в него и смъртта и адът предадоха мъртвите, които бяха в тях” той веднага добавя това, което вече е казал: „и те бяха съдени, всеки според делата му.” Понеже това е същото, което е казал вече: „И мъртвите бяха съдени, всеки според делата му.”

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.