За Божия град-8


ЗА БОЖИЯ ГРАД

Книга 20

Глава 8

За връзването и развързването на дявола

 от Августин Блажени

След това,” казва Йоан, „той трябва да бъде освободен за малко време.” Ако връзването и заключването на дявола означава, че той ще бъде направен неспособен да мами църквата трябва ли неговото развързване да означава възстановяване на тази му дейност? По никакъв начин. Защото Църквата предопределена и избрана преди основаването на света, Църквата, за която е казано: „Господ познава Своите Си” никога няма да бъде измамена от него. И все пак в този свят трябва да има Църква дори когато дявола бъде развързан, както е имало от началото и ще има винаги, понеже местата на умиращите са били попълнени от нови вярващи. Защото малко след това Йоан казва, че след като е развързан дявола ще събере народите от целия свят, които е измамил на война против Църквата, и че броят на тези врагове ще бъде като морския пясък. „И те се разпростряха по цялата широчина на земята и обиколиха стана на светиите и възлюбения град; но огън падна от Бога от небето и ги погълна. И дяволът, който ги мамеше, бе хвърлен в езерото от огън и сяра, където са и звярът, и лъжепророкът; и ще бъдат мъчени денем и нощем до вечни векове” (Откровение 20:9-10). Това се отнася до последния съд, но смятам, че е удачно да го спомена сега, за да не мисли някой, че в краткото време, за което дявола ще бъде развързан на земята няма да има Църква или понеже дявола не намира Църква или понеже я унищожава посредством многообразно преследване. Тогава дявола не е вързан през цялото време, което описва книгата – т.е. от първото идване на Христос до края на света, когато Той ще се върне за втори път – не е вързан в смисъл, че по време на този интервал, който се нарича 1000 г. той няма да мами Църквата, понеже дори когато бъде освободен той няма да я измами. Защото, наистина, ако да бъде вързан означава, че той няма да е в състояние или е възпиран да мами Църквата какво би означавало неговото развързване, освен че е способен или му е позволено да направи това? Но да не даде Бог това да бъде така! Връзването на дявола е неговото възпиране да използва цялата си сила да мами хората, както чрез насилие така и чрез измама, и да ги принуждава да се обединят с него. Ако му е позволено за един толкова дълъг период произволно да напада хората с цялото си нечестие мнозина човеци, които Бог не желае да изложи на такова изкушение, биха изгубили вярата си или не биха повярвали. Но това няма да се случи понеже той е вързан.

Но когато дойде това кратко време той ще бъде развързан. Понеже той ще воюва с пълната си сила и със силата на своите ангели в продължение на три години и шест месеца; и тези, с които той ще воюва ще имат силата да устоят на цялата му сила и хитрости. Ако той никога не бъде освободен неговата зла сила би била по-малко явна и съответно би имало по-малко доказателство за непоклатимата устойчивост на святия град: накратко би било по-малко явно по какъв добър начин Всемогъщия използва това голямо зло. Понеже Всемогъщия не отделя напълно светиите от изкушенията, но засланя единствено вътрешния им човек където обитава вярата, за да могат те да растат в благодатта посредством външните изкушения. И Той връзва дявола, за да не може посредством пълното и свободно упражняване на своето зло да поврежда или унищожава вярата на безбройните слаби хора, които вече са повярвали или ще повярват, от които църквата трябва да нарасне; и накрая Той ще го освободи, за да види Божия град колко могъщ враг е победил за голяма слава на неговия Изкупител, Помощник, Избавител. И какво сме ние в сравнение с тези вярващи и светии, които тогава ще съществуват виждайки, че те ще бъдат изпитани чрез освобождаването на един враг, с когото воюваме с най-голяма опасност дори когато той е вързан? Макар да е също така сигурно, че дори в този прекъснат период е имало и има някои толкова мъдри и силни Христови войни, че ако бяха живи по време на неговото освобождаване те едновременно биха се защитавали от него най-мъдър начин и най-търпеливо биха понасяли всичките му примки и атаки.

Дявола е бил вързан по този начин не само когато Църквата е започнала да се разпространява все по-широко сред народите отвъд Юдея, но е вързан и сега и ще бъде вързан до края на света, когато ще бъде освободен. Понеже дори сега хората са и без съмнение ще бъдат до края на света, обръщани към вярата от неверието, в което той ги държи. И този силен мъж е вързан по всякакъв начин, в който той е лишаван от своите притежания; и бездната, в която той е хвърлен не свършва когато тези, които са живели когато той отначало е бил заключен в нея са умрели, но тези са били заменени, и ще бъдат заменяни до края на света, чрез други родени след тях, които притежават подобна омраза към християните и в дълбините на чийто слепи сърца той е постоянно заключен като в една бездна. Но не е ясно дали през тези три години и шест месеца когато той ще бъде развързан и ще воюва с цялата си сила някой, който преди това не е вярвал ще се прилепи към вярата. Понеже как в този случай ще се изпълнят думите: „Кой може да влезе в къщата на силния човек и да ограби покъщнината му ако първо не върже силния?” Следователно този стих изглежда ни кара да вярваме, че през това време, колкото и да е кратко, никой няма да се прибави към християнската общност, но дявола ще воюва с тези, които преди това са станали християни и макар че някои от тях могат да бъдат победени и да преминат към дявола те няма да принадлежат към броя на предопределените Божии синове. Понеже не без причина Йоан, същия апостол, който е написал Апокалипсиса, казва в своето послание относно някои хора: „От нас излязоха, но не бяха от нас; понеже ако бяха от нас щяха да останат с нас” (1 Йоан 2:19).

Но какво ще стане с малките? Понеже не може да се вярва, че в тези дни няма да има родени деца, които все още не са кръстени, и че през същия период няма да се раждат други. Ако е така ние не можем да мислим, че техните родители няма да намерят някакъв начин да ги доведат до купела на възраждането. Но тогава как тези ще бъдат отнети от сатана когато той е свободен понеже никой не влиза в неговата къща, за да ограби покъщнината му освен ако не го върже? Напротив ние трябва да вярваме, че в тези дни няма да липсват такива, които отпадат или такива, които се присъединяват към Църквата; но ще има такава решителност като от страна на родителите да търсят кръщение за своите деца така и на тези, които тогава ще повярват за пръв път, че те ще победят този силен човек дори когато не е вързан – т.е. бдително ще разбират и търпеливо ще понасят неговите атаки, макар че той ще използва такива хитрости и ще прилага такава сила каквато никога по-рано не е използвал. По този начин те ще бъдат изтръгнати от него дори и когато не е вързан. И все пак няма ли да се окаже неверен стихът от евангелието: „Кой може да влезе в къщата на силния човек и да ограби покъщнината му ако първо не върже силния?” Понеже в тези истинни думи виждаме следния ред – първо силния е вързан и след това покъщнината му е ограбена; понеже Църквата ще нарасне дотолкова от слабите и силните от всички народи, близки и далечни, че посредством своята най-силна вяра в предсказаните и изпълнени от Бога неща тя ще бъде в състояние да ограби покъщнината дори на развързания дявол. Понеже както ние трябва да знаем, че „където се умножи греха любовта на мнозинството ще охладнее” (Матей 24:12) и че тези, които не са били записани в книгата на живота ще отпадат в голям брой поради суровите и безпрецедентни преследвания и военни хитрости на дявола, който сега е свободен, така ние не можем да не мислим, че не само тези, които по това време вече са били във вярата, но и някои, които дотогава са били без такава ще станат здрави във вярата, за да отблъснат и силни да победят дявола дори когато е развързан посредством Божията благодат, която им помага да разбират Писанията в които, сред другите неща, е предсказан именно този край който те самите виждат да настъпва. Ако това е така тогава за неговото връзване се говори като за предшестващо, за да може след това той да бъде ограбен както вързан така и развързан; понеже за това е казано: „Кой може да влезе в къщата на силния човек и да ограби покъщнината му ако първо не върже силния?”

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.